Nyhetsbrev mars 2023 Tallhagens scoutkår

1 april, 2023 av Håkan Fornander
Nu är scoutverksamheten i full gång för vårterminen och vi ser framemot ännu mer uteaktiviteter ju närmare sommaren vi kommer.

Spårarna åker på Trollhajken 19-21 maj. Det blir två nätter i tält, tid för att träffa spårare från andra kårer och inte minst hitta Trollets försvunna guldring. Trollhajken är ett perfekt tillfälle för dig som förälder eller släkting att följa med och få prova på scouting för att känna av om du vill engagera dig som ledare. Hör av dig till ledarna på avdelningen om du vill ta tillfället i akt.

Upptäckare, Äventyrare och Utmanare åker på regionslägret på Ljungnäs, Vasalägret 2023 30/7 – 5/8, under förutsättning att vi får ihop tillräckligt med ledare. I dagsläget är det 25 scouter som anmält sig och sista anmälningsdatum är 15 april. För att genomföra lägervistelsen så behöver vi fler vuxna som kan följa med. Så här är ett förmånligt erbjudande om att få åka på scoutläger ihop med sitt barn och andra scouter. Vi kan lova att det ger kul erfarenheter och många minnen! Hör av dig om du eller någon släkting kan vara med under ett par dagar eller hela veckan. Ju fler som är med ju roligare blir det och du behöver inte ha någon scouterfarenhet den får du när du deltar. Kanske är det någon av er andra medlemmar i kåren som blir intresserad av att leva lägerliv för en tid? Kontaktperson för lägret är Angelica Severin (severinangelica@gmail.com)

Kårens scouter kommer även i år att sälja Majblommor. Om ditt barn vill sälja men inte fått en lapp med information om majblommeförsäljningen, kontakta Angelica.

Onsdagen den 19 april har vi ett föräldramöte för Spåraravdelningen med start kl 18. Även ni som inte har barn på avdelningen är varmt välkomna! Den här kvällen kommer en representant från scouterna centralt på besök för att berätta om scouting och så kommer spårarscouterna att hålla i en del av avdelningsmötet för föräldrarna. Är det någon som är intresserad av att hänga på så hör av er till styrelsen.

Passar också på att berätta om klädstången på ledarrummet. Den som vill kan hänga upp och sälja urvuxna scoutskjortor och andra friluftskläder där. Prata med en ledare så kan du komma in på ledarrummet och kolla vad som finns på klädstången. Vi säljer även kårhalsdukar och söljor.

Frågor eller funderingar, hör av er till styrelsen, styrelsen@tallhagen.com