Horsöstugan vid invigningen 2022

Horsöstugan

Sedan 1927 har kåren en utflyktsstuga mitt i naturreservatet Horsö-Värsnäs i Kalmars norra utkant. Stugan ligger längs Kalmarsundsleden, med en lägereldsplats runt knuten och timrade vindskydd några hundra meter bort åt två håll. Den nås genom att följa vandringsleden söderifrån från Värsnäs eller norrifrån från Stävlö.

Stugan brann ned 2020 men har återuppbyggts och återinvigdes iden 8 oktober 2022. Missade du invigningen kan du se SVT Smålandsnytts reportage här.

Stugan har kök (men inte vatten) och kamin och används för övernattningar och som bas för olika arrangemang i skog och mark.

Andra scoutkårer och Kalmar kommun (men inte andra) har möjlighet att hyra eller låna stugan efter överenskommelse.