Scoutskjortan m.m.

Scoutskjortan och halsduken är scouternas traditionella kännetecken och används över hela världen.  Inom de svenska scouterna anses förbundets officiella t-shirt och pikétröja jämställda med scoutskjortan, men i vår kår är den traditionella skjortan den som används mest.

Scouternas webbsida har mer information om scoutdräkten.

Scoutskjortan köper du från scoutshoppen på nätet. Vår traditionella skogsgröna kårhalsduk och de märken som hör till skjortan köper du direkt från kåren.

De flesta väljer att bära halsduken med en sölja (men den kan också bäras knuten med en vänskapsknop). För vår halsduk passar den mindre av scoutshoppens söljor bäst. Den kan också köpas direkt från kåren.

Under hösten 2021 har kåren tagit fram en ny version av kårhalsduken, som ligger närmare den ursprungliga skogsgröna nyans som bars av Kalmar Vandrarscoutkår. De nya halsdukarna finns nu att köpa av kåren. Den som vill får gärna fortsätta använda den tidigare varianten.

Kårmärket får man av kåren, liksom bevismärken och andra märken som tas av scouterna på avdelningarna. Övriga märken, t.ex. distriktets och världsscoutförbundens märken, köps genom kåren.

En guide till var på skjortan de olika märkena bärs hittar du här.